Diverse 3D arbeider fra i høst

Her er noe av det jeg har jobbet med i høst. Det første bilde er en test på å bruke en plugin som heter Xgen til Maya for å duplisere en stor mengde med geometri i scenen. Dette bildet består av milliarder av polygoner og rendres fint i Mental Ray, Trær, gress og planter er laget med Paint Effe...

Min 3D modell i norges nye katastrofefilm.

I dag kom teaseren til norges nye katastrofefilm ut - Bølgen. Tidligere Idefagskole-studenter fra firmaet Gimpville har stått for de visuelle effektene i filmen og det var ekstra stas at de brukte en av mine 3D modeller i teaseren - fiskeskøyten som kan sees i de første shotet i traileren. Her...

ZBrush animal studies

Denne uken har jeg undervist i ZBrush på 3D design. Vi har fokusert på skulptering ut i fra ZSpheres og Dynamesh. Første dagen skulpterte vi et hode, andre dagen tok vi for oss et giraff hode. Tredje dagen valgte studentene hva vi skulle lage og vi endte opp med en løve. Fikk også ønsker om pels...

Speed sculpts

Det har vært lite tid for egne prosjekter de siste månedene da vi har vært opptatt med å flytte skolen til Oslo og skolestart. Men med pendling fra Stokke til Oslo hver dag så har jeg etterhvert funnet litt tid til skulptering mens jeg sitter på toget. Under er et utdrag fra noen av de siste pros...

VFX bridgejump

Et 2 dagers VFX shot jeg lagde til en studentfilm på Idefagskolen. Vi fikk åpnet kanalbroen i rushtiden i 10 min slik at vi fikk filmen og tatt nok bilder. Bilen er animert i Maya og etterarbeid i After Effects. Bridgejump from Henning Birkeland on Vimeo.

Speed sculpts fra den siste uken

Her er 4 stk speed sculpts fra den siste uken, alle er skulptert på ca 45 min. Render og etterarbeid varierer fra 15 min til 1 time. Temaene denne uken var, StarWars, Thor, The king under the mountain og Spielberg's World. De 3 første er lagd fra ZSpheres, ET er kun formet fra en kule med Dynamesh.

45 min skulpteringer uke 4 og 5

Her kommer utdrag fra de siste ukene med spit-sculpts i Z-brush. Jeg har lært mye nytt siden sist og forstår endelig litt mer av lyssetting og rendering i Zbrush. Alle modellene er laget på 45 min hver. Teksturering, rendering og comp. varierer fra 20 min og opp til 2 timer. Gremlins: Jaeger...

45 min skulptering - uke 3

Siden det har vært juleferie så har det blitt litt lenger mellom hver gang jeg har deltatt på Dayily SpitSculpt, men her er de 4 siste. De to nederste gjorde ejg før jul og er mindre fornøyd med, de to øverste gjorde jeg denne uken og de ble betraktelig bedre. Hver og en av skulpteringene er gjor...

45 minutters skulpturering

Etter en fantastisk nyttig og lærerik workshop med Øyvind Berget http://oyvindberget.compå Idefagskolen forrige uke har jeg fått ny interesse for Zbrush. Jeg har denne uken deltatt på hurtig skulpturering på Facebook gruppen Daily SpitSculpts hvor man får et nytt tema hver dag og man skal i løpet...

Flyby av Skagen fyr

For et par år tok jeg et panoramabilde fra toppen av fyret i Skagen. Jeg har nå prøvd å gjenskape landskapet ut fra bildet som ble på ca 20.000x10.000 piksler og lagt inn noen 3D bygninger og et flyet jeg har lagd tidligere. Jeg har laget en liten "making of" på slutten som viser scenen osv. ...

Intro for "All in i Las Vegas"

I sommer var jeg med å lage en introen og rulleteksen til webserien "All in i Las Vegas" av Filmed Imagination. Serien kan sees hver lørdag på side3.no. Jeg stod for ide av introen samt modellering, teksturering og animatic. Animeringen ble gjort av Jørn-Harald Paulsen og compositing ble gjort a...

Pelle politibil på sporet

I fjor var vi så heldig at vi fikk lov til å delta på produksjonen av spillefilmen Pelle politibil på sporet. Vi gjorde noen modellering og tekstureringsoppdrag for Qvisten animasjon mot at de holdt foredrag for 3D linjene på Idefagskolen. Studentene lagde en rekke dyrebur som er med i filmen. Je...

3D printer på Idefagskolen

Vi har endelig fått oss en Makerbot 2 3D-printer på Idefagskolen. Vi har fått testet den i et par uker nå, med mye prøving og feiling, men vi begynner å få taket på det nå. Den var liksom ikke bare plug and play, men veldig moro er det alikevel. Printeren bruker PLA plastikk som smeltes og legges...

Husvisualisering

Som nevnt i tidligere post så holder jeg for tiden på med å bygge nytt hus. Vi har endret litt på designet siden sist, huset skal nå bli hvit malt med noe mindre tilslag av ceder tre og mur. Det er veldig moro å se hvordan faktisk blir. Her er noen 3d rendere ved siden av fotografier av hvordan h...

Boeing F4B også kalt B12e og model 100.

I februar var det en konkurranse på http://www.3dhue.com hvor man skulle lage en 3d modell av hva som helst under temaet "retro". Jeg hadde nettopp bladd i en gammel flybok hos svigerfar som er kaptein og fikk lyst til å lage et gammelt Boeing F4B også kalt B12e og model 100. Jeg endte opp med en...

Hoppalong

Det har vært et hektisk halvår med husbygging og små barn så det har nesten blitt et halvt år siden forrige post, men her kommer noe av det vi har gjort siden sist. I høst lagde vi en trailer for bøkene Hoppalong. Vi ble vel ganske fornøyd med resultatet i forhold til budsjett og tid vi gjorde de...

Lekebil animasjonstest

Odd, Jørn og jeg lagde egentlig denne testen før sommeren, men jeg har vist glemt å poste den på bloggen. Vi har som nevnt tidligere planer om å lage et bilrace med lekebiler som kjører mellom kaffekopper og slikt på bordet på læreværelse. Her er første animasjonstest vi gjorde. Jeg har modellert...

Render av Morgan LIFEcar

Dette er en 3D modell jeg lagde til å ha i bakgrunn i en konkurranse for et par år siden, siden bilen knapt syntes på den endelige renderen var det på tide og ta frem modellen og lage en ny render hvor den fikk være helten Bilen er av typen Morgan Lifecar, dere kan lese mer om bilen her for de so...

Start - Norges første fly og Micromachines

Det har vært en hektisk vår med prosjekter og avslutning av skoleåret. 25 mai var jeg på premiere av dokumentarfilmen Start - Norges første fly. Det var jo veldig gøy å se hvordan filmen ble på kino etter å ha brukt flere 100 timer på prosjektet. Til sammen har jeg rendret ut over 5 minutter med ...

3D design lager reklamefilm for TV

I perioden mellom vinterferien og påske produserte 4 studenter og 3 lærere på 3D design en reklamefilm for Norsk Narkotikaforening og deres "Bry Deg" kampanje. Filmen ble vist på både TV2 og TV-Norge på de reklamefrie dagene i påsken. Gruppen med studenter jobbet veldig godt og gjorde en utmerk...

Shatter test med Nvidia PhysX

Nå som Nvidia PhysX er blitt integrert i Maya og 3DsMAX så var det på tide og forske litt på det. Gjorde en test med denne bygningen som jeg bygde opp av 9940 objekter. Spiller nesten realtime i PhysX vieweren.Har gjort litt comp i After Effects etterpå med litt extra dirt og røyk.

ArchiCAD undervisning

Jeg er nettopp ferdig med 2 uker med ArchiCAD undervisning på Eksponeringsdesign. Her er to bilder jeg lagde som eksempler da jeg gikk igjennom materialet. På det ene bildet har jeg gått for mer fotorealisme med endel etterarbeid i Photoshop, det andre er et eksempel på hvordan man kan lage mer s...

Test sculpt og teksturering i Mudbox

Jeg jobber med å lære meg og skrive kompendier på Autodesk Mudbox så i den sammenheng ble dette dagens test sculpt og teksturering ved å bruke en del bilder som jeg har klonet fra.

Chesterfield stol - bidrag til konkurranse på 3D Hue

Jeg har laget en Chesterfield stol som bidraget til speedkonkurransen på 3D Hue. Stolen er modellert på 120 min. Modellert i Autodesk Maya. Jeg har også laget en liten making of som viser fremgangmåte (se bilde under). Les mer om konkurransen på 3DHue

Pinboard animation

Dette er egentlig et prosjekt jeg begynte med i 2006, men som har ligget på is noen år fordi maskinen min ikke var kraftig nok den gangen. Jeg forsket en stund på hvordan jeg kunne få spilt av en video og få det overført på 1862 pinner i Maya. Jeg endte opp ved å bruke en realtime displacment plu...

Undervisning i fur

I går hadde vi undervisning i fur og en av de tingene jeg gikk igjennom var å legge pels på en hund. Modellen er en av basemodellene fra zbrush. Pelsen har 2 teksturer, en som gir farge og en som forteller lengden på hårene slik at vi kan ha forskjellig lengde på hårene på f.eks. snuten i forhold...

Back to the future inspirert take-off

Jeg tok nylig et panorama bilde i et tomt parkeringshus tidlig en morgen og har fundert litt på hva jeg skulle bruke bildene til. For et par uker siden så begynte jeg å spille det nye Back to the future spillet og fikk litt inspirasjon. Bildene er stitchet i PTGui, 3D en er gjort i Maya og comp ...

Facial rigging

Det begynner å bli en stund siden jeg blogget sist, men vi ligger ikke på latsiden av den grunn. Vi har nettopp vært igjennom 4 nokså intense uker med character rigging. Det har blitt mye forskning på nye felt og teknikker. Jeg har blant annet laget heftig mel-script som autorigger foot-controls....

Bil rig i Maya

For et par dager siden fikk jeg nyeste versjonen av Maya, Maya 2011 Advantage Pack. I tillegg til å være Service Pack 1 med masse bugfix har den blant annet fått 75 bra procedurals tekstruer (med sepcmaps og normal maps) og implementert Craft Director Studio som er et bil og fly rigge program. Je...

Undervisning i modellering

Jeg har undervist i modellering i snart 3 uker nå, dagene har vært nokså tettpakket så det har blitt litt lite tid til egne prosjekter. Men jeg kan vise litt av de modellene vi har fått laget i undervisningen. Forrige uke var det blant annet modellering av en Dodge lastebil, denne uken er det men...

Ironman suitup

De siste ukene har jeg jobbet med et bidrag til CG channel sin Ironman suitup konkurranse. Konkurransen gikk ikke nødvendigvis å kopiere Ironman, men å lage en animasjon av en drakt som vokste på deg selv. Modellert og animert i Maya, rendret i Mental Ray med HDRI fra location. Post og comp i Aft...

Endelig ferdig med 6 filmer om kiropraktikk.

For 3 år siden lagde vi en film om leddlåsning for Norsk Kiropraktorforening. For et halvt år siden kom de tilbake og ville ha 5 filmer til. Nå har vi endelig levert de fem filmene: Hos kiropraktoren, Et liv i bevegelse, Spesifikk leddkorreksjon, Nakkesmerter og hodepine og Prolaps. Det er fler...

Camera mapping av st peter's square.

Jeg har testet litt videre med camera mapping/image projection og lagd en animasjon av St Peters plassen.Bildet tok jeg på ferie i Roma og er består av 4 bilder som er sydd sammen og har til sammen en oppløsning på litt over 6k.Er en del feil i animasjonen, skulle nok ha modellert opp litt flere ...

Visualisering av fremtidige Teie sentrum

Dette er egentlig et prosjekt vi fikk av Teie Vel for snart 2 år siden og den gang så var store deler av 3D design med på å bygge opp fremtidige Teie i 3D ut i fra bilder vi var borte og tok på Teie. Nå har prosjektet ligget dødt siden. Men for et par uker siden tok Teie Vel kontakt med oss igjen...

Teksturering i Photoshop

Dagens undervisningsøkt gikk på teksturering i Photoshop. Her er resultatet et et par timer med klipping og liming av forskjellige bilder.

Undervisning i materialer og teksturer.

Denne uken har jeg undervist i materialer og teksturer. Vi begynte uken med å gå i gjennom procedurals teksturer i Maya (innebygde matematiske teksturer i Maya). Vi lagde et sjakkbrett ut av en helt enkel boks, resten av detaljene ligger i teksturen som er laget ved å kombinere procedurals tekstu...

ArchiCAD undervisning på Eksponeringsdesign.

De to siste ukene har jeg undervist i ArchiCAD på Eksponeringsdesign og jeg synes de har blitt veldig flinke til tross for at datakompetansen til mange av jentene var minimal når vi begynte. Får håpe de sender opp litt av tegningene sine på bloggene sine etter hvert så dere får se hvor flinke de ...

HDRI tester

Vi har kjøpt inn litt nytt kamerautstyr for å ta HDRI bilder (Nikon D90, Sigma 8 mm fisheye og Nodalninja 3). Mine arbeidskollegaer Odd og David gjorde en test med å ta HDRI bilde i fotostudiet på Idefagskolen. De forskjellige eksponeringene er tatt samtidig som blitzene fyrer av slik at de fikk ...

Bidrag til Secret Agent konkurransen på CGTalk.

Her er mitt endelige bidrag til Secret Agent konkurransen på CGTalk. Hadde planer om å jobbe litt videre med karakterene, men de to siste ukene har jeg hatt nok med fødsel og bleieskift. Men alt i alt er jeg ganske fornøyd med bidraget.

Fiskeskøyte

Den siste uken har jeg laget en fiskeskøyte i Maya (skulle til å skrive "siste uken har jeg jobbet på en fiskeskøyte", men fant ut at det kunne misstolkes litt :) ). Har jobbet mye med teksturene og syns det sitter ganske bra nå så planene videre er å lage litt uvær med Maya Ocean og få til en t...

Asko XXL oppvaskmaskin

Vi på 3D design har nettopp fullført et oppdrag for Asko hvitevarer. Oppdraget var å lage en 2-3 minutters presentasjonsvideo av den nye XXL oppvaskmaskinen deres. Modellene er modellert og animert i Maya av studenter ved 3D design. Alt er rendret i Mental Ray med FG, renderingstiden var på det v...

Flytog vignett.

Her er en liten vignett jeg lagde for 10 års jubileumet til Flytoget, Laget med Maya particles og geometry replacment + en en rekke med fields. Filmen spilles av baklengs så egentlig er det logoen som blir blåst bort. Litt striper og sånn fra kompresjonen, men den er selvførgelig ikke slik i ukom...

Stupe animasjon

Da har jeg levert inn bidraget til stupekonkurransen på 3D-Hue. Det er veldig mye jeg skulle ha gjort noe med og det var planer om at det skulle skje mye mer i luften på vei ned, men det for bli med dette for denne gang.

Vinglass med vin

Testet litt dielectric material i Mental Ray og prøvd å få til en realistisk render av et vingalss med vin. Rendret i 4 passes og compet i Photoshop. Sikkert noen som kommer til spørre etter caustics så da må jeg bare punktere at den er der, men den ble litt svakere i compen enn planlagt

Update av gammel mann

Har rendret en ny versjon av denne gamle mannen som jeg har postet tidligere her. Har gjort litt endringer i geometrien samt satt opp skinshaderen og håret på nytt.

3D damehode - Denne gang med hår

Jeg har brukt helgen til å krangle med Maya hair, men nå ser det endelig ut til at vi begynner å bli enig. Med render- tid på 1 time og 8 minutter pr bilde så er det littkjedelig åtestrendre. Sliter fortsatt litt med støy i håret enda jeg har satt anti-aliasinga i Mental Ray til maks, så neste lø...

3D verktøy

Forrige uke hadde 3D design i oppgave å modellere et verktøy hver dag. I dag hadde vi om HDRI lyssetting og her er resultatet av verktøyene.

Hode render

Jeg underviste i UV-mapping av hode og teksturering i dag. Her er resultatet så langt:

Undervisning på interiørdesign

Her er et bilde jeg lagde når jeg underviste i Archicad på interiørdesign.

En skapning fra Spiderwick cronicles

Jeg så Spiderwick Cronicles i går og tenkte jeg skulle prøve meg på en av skapningene i filmen for å lære meg litt mer Z-brush. Lagde en veldig enkel 5 minutters basemesh i Maya og har gjort resten i Z-brush.

ArchiCAD

Jeg skal undervise i ArchiCAD på Interiør design til uken så i dag har jeg prøvd å lære meg litt nytt. ArchiCAD er ganske primitivt når det gjelder rendering og har ikke fancy ting som Final Gather og Global Illumination. Men jeg har jobbet masse med lys i dag og prøvd så godt jeg kunnemed åfå ti...

Bonsai update

Gjorde en liten update av bonsai treet i dag.

Speed modeling - Bonsai tre

Nok et bidrag til hurtigkonkurransen på 3D Hue. Oppgaven var modellering av et Bonsai Tre på under to timer. Jeg brukte 93 min på modlelering og yttligere 85 min på teksturering, lyssetting, rendering og comp.Bilde i fulloppløsning kan sees her: http://www.3dhue.com/files/mybonsai_210.jpg

Stuper

Jeg har begynt på en stupeanimasjon til en konkurranse på 3D Hue. Jeg har manuset og det meste klart i hodet så nå er det bare å få det til i Maya. Har begynt på karakteren, han er en modifisert utgave av en karakter jeg lagde til en reklamefilm for et par år tilbake.

Dinosaur update- endelig tilbake i Maya :)

Etter å ha kranglet en hele dag med å få ut orntlig maps fra Z-brush er jeg endelig tilbake i Maya. Fikk bare masse rare resultater med Normal Maps så endte opp med displacement og bump. Har ikke jobbet så mye med shader og lys enda så dette er bare en rask test for å se om teksturene virker som ...

Dinosaur update

Da har jeg fått kommet meg litt videre, fikk sculptet ferdig i dag samt at jeg har begynt på teksturene, men disse skal jeg jobbe enda mer med.

Dinosaur - sculpt test 1

Da har jeg endelig sett meg ferdig med modelleringen i Maya og begynt i Z-brush. Jeg har på en eller annet måte klart å bare divide hodet samt at jeg har klart å fjerne historien på den første sub-dividen så den kommer jeg ikke tilbake til. Men jeg har lært en del i dag så tror jeg gjør alt mye k...

Dinosaur

Har startet på en dinosaur i dag etter en tutorial fra 3D World en tid tilbake. Tenkte jeg skulle få litt mer trening i anatomisk modellering og prosessen mellom Maya - Z-brush. Her er forløpigsnart ferdigbasemesh:

Ny Aston Martin render

Har gjort en ny Aston Martin render. Denne gangen har jeg lagd en location (bygd grovt formen på byggningene og prosjektert bilder på objektene). Bildene ertok jeg rettbak Louvre i Paris. Fordelen med dette er at man får veldig riktig og fine refleksjoner samt at det er lettere å integrere objekt...

Frukt konkurranse på 3D Hue

Jeg har deltatt i nok en konkurranse på 3D Hue, denne månedens hermekonkurranse var å lage noe i 3D rundt temaet frukt. Jeg endte opp med å ta bilder og scanne inn diverse frukt og skall (masse bananskall gris i scanneren osv.), modellerte frukten i Maya og rendret med Mental Ray ved å bruke SSS ...

Atari - speed modellering

Litt stille og rolig før ferien så jeg har tenkt til å delta på to konkurranser på 3D Hue denne uken. Første bidraget er speed-modeling av en spillkonsoll. Jeg lagde en god gammel Atari. Modelleleringstiden ble på ca 90 minutter, i tillegg har jeg brukt noen timer på teksturering, lyssetting og r...

Aston Martin render

Her er den endelige renderen av Aston Martin som jeg har jobbet med en stund nå. Bildet er et bidrag til en konkurranse på forumet www.3dhue.comHighres versjon kan sees her: http://www.3dhue.com/files/aston1440_544.jpg

Aston Martin test render2

Da kommer det en ny render som jeg har tintet litt mot brunt. HAr fikset litt småting her og der. Lagt til interiør som dere kanskje ser.

Aston MArtin Vantage - Første test render

Her er første test render av bilen jeg lager.

Aston Martin Vantage

Da har jeg fått jobbet litt videre med bilen, nå gjenstår bare alt detaljarbeidet.

Aston Martin Vantage WIP

Da er jeg i gang med selve bilen og det går forløpig greit. Veldig vanskelige former og modellere så er en skikkelig utfording, men det er jo bare moro.

Modlelering av Aston Martin Vantage hjul

Jeg har endelig fått jobbet litt videre på bilprosjektet mitt så her hjulet til bilen jeg holder på med. Har også lagd en liten forklaring på hvordan jeg har gått frem.

Vignett for VRS installasjon

Fikk et hasteoppdrag i går om å lage et eller annet animert ut av logoen til VRS installasjon og her er det jeg endte opp med. Brukte ikke mer enn en times tid på å lage 3Den, men ble fort en 3-4 timer i rendering i full HD.

Aston Martin Vantage

Månedens herme-konkurranse på 3D-Hue er modellering av bil så jeg tenkte jeg skulle modellere en Aston MArtin Vantage. Har forløpig bare lagd en cage med kurver som jeg skal bruke som referanse. Mer kommer etter hvert.

Mitt første Z-brush objekt - Demon

Jeg har endelig fått lært meg litt Z-brush, mye jeg ikke skjønner enda, men dette er i hvert fall en start :) Brukte ca. 2 timer fra en ekstremt enkel basemesh.

Speed modeling - insekt

Vært litt stille på bloggen min i det siste, men her er ihvertfall en flue jeg modellerte til hurtig konkurransen på 3D-hue. Modellert på 90 min.

Da var ferien over....

Til mandag begynner studentene igjen og da skal vi ha om karakter rigging og animasjon, i den sammenheng har jeg lagd en superhelt som jeg fortsatt leter etter navn på. Modellen skal brukes i rigge tutorials som vi skal gå i gjennom de to kommende ukene. Har dere navnforslag så er det bare å slen...

God jul og godt nyttår!

Da var julekortet mitt ferdig. Modellert og teksturerti Maya - rendret i Maya software.Ønsker dere alle enriktig god jul og et godt nyttår.

Abstrakte bilder til NAV i Tønsberg

Nå før jul fikk studentene på 3D design og foto i oppgave og lage totalt 40 abstrakte bilder til å henge opp på NAV i Tønsberg. I dag har Bjarne, Lars, Odd, Thomas og jeg holdt på i flere timer nede på NAV for å henge opp disse 40 bildene. Var mye styr og mye gåing i trapper da det var 4 etasjer ...

Kiropraktor animasjon

Dette er kanskje for spesielt interesserte, men i dag har jeg altså endelig levert kiropraktoranimasjonen som vi har jobbet med på skolen i snart to år. Først var dette et studentprosjekt, men så ble det ikke helt som kunden ønsket, så et år etterpå tok jeg over og startet på nytt. Jeg har hatt m...

Pixar - Wall*E

Pixar kommer med ny film 27.06.08. Se trailerher.

Showreel 2007

{tekst}

God jul - tekst animasjon

En god jul tekst animasjon som jeg lagde med paint effects i Maya. Animasjonen skal brukes i juleprosjektet, men kanskje også på et julekort jeg holder påmed.{tekst}

Panorama projection - 3D gymsal

Et lite prosjekt jeg holder på med. For et par uker siden tok jeg et panorama bilde (bestående av 26 enkelt bilder) inne i en gymsal her på Nøtterøy. Panorama bildet ble sydd sammen i programmet PTgui. I Maya rekonstruerte jeg gymsalen og prosjekterte bildet over på geometrien. Dette gir meg frih...

Intervju med meg om 3D - 1 minutt inn i sendingen.

Sendingen ble vist på TV-Agder 22 november."Nok om det" er et program produsert av studenter ved Universitet i Agder. Les mer om TV programmet her: http://student.grm.hia.no/nokomdet/3D/
hits